Naamloos-1
webshop starten tips, webshop beginnen

Webshop beginnen stappenplan | 25+ tips & tricks voor een gouden start!

Table of Contents

Webshop beginnen stappenplan | Ga goed voorbereid van start.

Zoals je wellicht gemerkt hebt is het niet “zomaar” een webshop beginnen. Er komt ontzettend veel bij kijken, zeker als je het vanaf het eerste moment goed wilt aanpakken! Natuurlijk ga je op zoek naar een goede website bouwer of pak je dit zelf op, maar wat dacht je van de administratie? Marketing? Inkopen? Boekhouding? En heb je bijvoorbeeld aan leveranciers gedacht? Of algemene voorwaarden? Zoals je ziet komt er een hoop bij kijken voordat je écht goed van start kunt.

Gelukkig hebben wij een mooi “webshop beginnen stappenplan” geschreven, hierin vindt je antwoorden op de meest voorkomende vragen, handige tips en links waar je wellicht nog niet aan gedacht had! Mocht je vragen hebben, neem dan gerust contact op. Vond je het een leuke of handige blog om te lezen?! We zouden het tof vinden als je onderaan een reactie wilt plaatsen! ✌️

Beginnen bij het begin - Marktonderzoek.

Waarschijnlijk ben je hier terecht gekomen omdat je een plan hebt of een tof idee voor een dienst of product. Goed dat je jezelf even inleest voordat je aan de slag gaat! Pak dat ook zo aan bij het marktonderzoek.

Stel jezelf (of nog liever,  je potentiële klanten) bijvoorbeeld eens de volgende vragen;

  • Welke concurrenten zijn er nu? 
  • Waar zijn ze goed in, en waarin juist niet? (service, prijzen, aanbod)
  • Is er vraag naar het product of dienst? 
  • Wat zou de potentiële klant hiervoor willen betalen / wat betalen ze bij de concurrent?
 
Wellicht kan je zelf nog tal van vragen bedenken die je zelf zou willen beantwoorden over het product of de dienst. Bedenk van te voren goed of je product kans van slagen heeft en wees daar ook realistisch in. Als je een goed idee hebt maar je marges zijn te klein, de concurrentie is te groot of er is simpelweg geen vraag naar het product, dan moet je je afvragen of je je tijd en aandacht daar wel in wilt stoppen. 
 
Ga eens op onderzoek in je eigen omgeving en bekijk de concurrenten. Ga ook uitgebreid met Google aan de slag, daar kan je veel informatie vinden! Welke prijzen hanteren je concurrenten, welke voorwaarden, kan je daar tegenop boxen? Je merkt nu al dat veel webshops bijvoorbeeld samen werken met Bol.com in plaats van tegen, simpelweg omdat het een té grote speler is. Concurrentie is natuurlijk niet erg en zelfs gezond, dat betekent dat er vraag is naar je product of dienst en zorgt er wellicht voor dat je scherp blijft in je business. Als je veel concurrenten hebt kan je er op bepaalde vlakken vaak uitspringen los van de prijs, bijvoorbeeld door goede retour voorwaarden, snelle levering of de beste service! 

Niche of breed assortiment?

Een breed assortiment of een kleine niche, wat is nou verstandig? Als je in een branche opereert waar veel concurrentie is kan je je richten op een specifiek onderdeel binnen deze branche. Niet helemaal duidelijk? Kijk eens naar de onderstaande voorbeelden;

  • Breed – Telefoon accessoires voor alle modellen en merken.
  • Niche – Handgemaakte leren telefoon hoesjes voor de Iphone 13.
  • Breed – Houten meubels 
  • Niche – Steigerhouten leef-tafels vanaf 3 meter.


Als je kiest voor een niche binnen een markt, kies je ervoor om je te richten op een specifiek onderdeel van de gehele markt. Hierdoor ben je ten eerste direct onderscheidend, maar zorg je ook voor een bepaalde mate van vertrouwen bij je potentiele doelgroep. “Die webshop lijkt wel gespecialiseerd in handgemaakte leren telefoonhoesjes”.

Je doelgroep.

Een belangrijk onderdeel van het “webshop beginnen stappenplan” is je doelgroep. Veel starters vergeten vaak te kijken waar het echt om gaat en leggen de focus teveel op hun product of service, terwijl je uit je doelgroep zóveel informatie kan halen voor een vliegende start! 

Als je je richt op een zeer brede doelgroep zou je zeggen; meer mensen als potentiële klant betekent meer potentiële omzet! Echter ben je zo weinig onderscheidend en zal je concureren met grote partijen, maar ook met kleinere partijen die wel een gerichte doelgroep aanspreken! Klein voorbeeld;

“Wij maken websites & designwerk voor alles en iedereen.”

Bovenstaande is weinig specifiek en zal er voor zorgen dat je veel concurrenten krijgt. Denk bijvoorbeeld aan webdesigners, logo ontwerpers en bedrijven die POS materiaal leveren, tot aan Vistaprint, Wix & Jimdo.

“Wij bouwen websites en ontwerpen voornamelijk voor kleine(re) bedrijven & starters.

Hiermee schakelen we al een flink aantal concurrenten uit die niet specifiek inspelen op deze doelgroep. Daarnaast kun je specifieker targeten om je doelgroep te bereiken. Je kunt advertenties gerichter plaatsen waardoor je budget beter benut wordt, en je kunt specifieker marketing activiteiten toepassen of samenwerkingen aangaan met bedrijven die zich richten op dezelfde branche. 

Weet je al genoeg en wil je met Cvk-Design samenwerken? Klik dan hier voor onze contactgegevens of gebruik de live-chat, of lees verder onder de afbeelding!

webshop beginnen stappenplan - bepaal je doelgroep
Bepaal je doelgroep specifiek.

Leverancier zoeken voor je product

Nu heb je een duidelijk beeld van je doelgroep, heb je onderzoek gedaan naar je doelgroep en de markt, en heb je gekeken naar een mogelijke invulling van je assortiment. Dit is een mooi moment om eens te gaan kijken naar mogelijke leveranciers voor je product(en). Hier zijn namelijk ook tal van mogelijkheden in! Kies je een lokale leverancier of ga je buiten je eigen stad of buiten Nederland op zoek? Focus je niet al te veel op de prijs, maar houd in ieder geval rekening met onder andere de volgende punten;

  • Welke voorwaarden zijn er voor bestellen & retouren van producten?
  • Wat is de levertijd?
  • Zit er garantie op de producten / kan je dit overeenkomen? 
  • Kan je een als enige afnemer bepaalde producten afnemen of kan iedereen alles bestellen?
  • Kunnen enkel bedrijven daar kopen of particulieren ook?
  • Wat kosten de producten? Kan je korting krijgen bij bepaalde afname per keer?
  • Is er een kickback af te spreken op een bepaalde afname per jaar?

 

Zomaar wat punten waar je rekening mee kunt houden bij het kiezen van een leverancier voor je product. Lees je goed in, bekijk recensies, beoordeel de producten kritisch en kijk goed naar alle voorwaarden, zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Je huisstijl laten ontwerpen.

En nu, nu wordt het leuk! Je hebt ongetwijfeld een gaaf idee voor een bedrijfsnaam, een bepaalde stijl, kleuren of hoe je jezelf in de markt wil zetten. Als je de basis hebt gelegd en goed weet waar je straks naartoe wil gaan met het bedrijf is dit een mooi moment om met je huisstijl aan de slag te gaan. Je kunt natuurlijk zelf aan de slag met indesign, vistaprint en andere zaken om een gave huisstijl te ontwerpen, maar vaak is dit iets wat je uit handen geeft. Om te voorkomen dat je een 13-in-een-dozijn logo of visitekaartje krijgt is het een goed idee om je te verdiepen in de mogelijkheden, kosten en wat je mag verwachten.

Om een indicatie te krijgen van de kosten voor bijvoorbeeld een logo, visitekaartje, flyers of complete huisstijl kan je even hier kijken. 

Houd er bij het kiezen of laten maken van je huisstijl goed rekening mee dat het multi-inzetbaar is, van de beste kwaliteit en ook geschikt voor de groei van je bedrijf. “Mimi maakt boekenleggers” klinkt heel gezellig, maar is in potentie lastig om een groot publiek mee te bereiken en spreekt eerder tot de verbeelding als een kleine lokale hobbyist. Natuurlijk allemaal ook prima, dus kijk goed wat er past bij jouw idee, visie & toekomstplannen.

Website & webshop laten bouwen.

De eerste stapjes richting naamsbekendheid, een website of webshop laten bouwen! Ook hier kan je er natuurlijk voor kiezen om zelf aan de slag te gaan. Veel mensen kiezen ervoor om met gratis websitebouwers aan de haal te gaan, wat een voordelige manier is om te starten maar welke ook wat nadelen heeft.. Hieronder de voor/nadelen op een rijtje, denk er goed over na, het is enorm zonde van je tijd als je er achter komt dat je beter wel of niet voor een bepaalde optie had kunnen kiezen;

Voordelen;
– Voordelig, vaak het eerste jaar gratis of een paar euro per maand 
– Je kunt snel aan de slag en hebt relatief snel een website of webshop online
– …

Nadelen;
– Beperkte mogelijkheden bij het bouwen 
– Beperkte zoekmachine optimalisatie mogelijkheden
– Vaak is opschalen lastig of heel erg duur 
– 
Standaard templates waardoor alle websites & shops op elkaar  lijken
– Vaak zitten er limieten aan producten, afbeeldingen of aantal pagina’s 

Het grote voordeel van een webshop laten bouwen is dat je er letterlijk alle kanten mee op kunt. Een volledig maatwerk webshop laten bouwen die aansluit bij je huisstijl, perfect is te optimaliseren voor de zoekmachines, soepel werkt en veilig is. Dit draagt natuurlijk bij aan een fijne bezoekerservaring en goede verkoop resultaten. Neem eens een kijkje in ons portfolio voor wat gave voorbeelden van websites & webshops!

Hosting website niet vergeten.

Vaak wordt het belang van je hosting website over het hoofd gezien, maar dit is een cruciaal puntje! Dit bepaalt namelijk deels de veiligheid en snelheid van je website of webshop, en mogelijkheden om op te schalen of specifieke wijzigingen te kunnen doen achter de schermen. Laat je vooraf goed informeren, vraag rond en bekijk alle mogelijkheden. Shared hosting, cloud hosting, lees je even goed in voordat je een keuze maakt. Ook hiervoor geldt; goedkoop is meestal duurkoop, dus kijk niet enkel naar de prijs. 

Social media laten doen.

Facebook, Instagram, LinkedIn, Tiktok, Youtube, Pinterest… Zoveel mogelijkheden maar, waar moet je beginnen? Welk platform past goed bij jouw bedrijf, doelgroep en visie? Niet elk Social media platform past goed bij elk soort bedrijf. Je kan je voorstellen dat een advocatenkantoor weinig toegevoegde waarde haalt uit een platform als TikTok, omdat de doelgroep van een advocaat en de gebruikers van TikTok niet echt op elkaar aansluiten.

Toch is het belangrijk om goed te kijken naar welk platform aansluit bij jouw bedrijf en om je hier voldoende in te verdiepen. Je kunt dit natuurlijk uit handen geven, daarover lees je meer op deze pagina’s, maar je kunt er uiteraard ook zelf mee aan de slag.

Lees je goed in over de mogelijkheden en gebruik bijvoorbeeld een platform als Canva voor het ontwerpen van je posts & stories. Denk goed na over hoe je je engagement omhoog krijgt en zorgt voor een echte connectie met je (potentiële) klanten in plaats van simpelweg wat foto’s en teksten droppen. 

Fysiek drukwerk en visitekaartjes laten maken.

Een flyer laten ontwerpen of visitekaartjes laten maken, is dat nog wel van deze tijd? Jazeker! Ontzettend vaak kom je op bepaalde momenten in gesprek met bekenden of onbekenden en is het bij uitstek handig om een visitekaartje te kunnen overhandigen. Wat helemaal leuk is, is als dit een bijzonder kaartje is wat gelijk een knallende eerste indruk maakt!

Wat dacht je van een kaartje met foliedruk & gouden accenten? Of een blanco kaartje met enkel een QR-code, zodat de mensen deze moeten scannen? Die kan bijvoorbeeld naar een landingspagina leiden, hoe gaaf is dat!

Daarnaast zijn ook de flyers & brochures super handig om tijdens een gesprek met een (potentiële) klant je bedrijf goed onder de aandacht te kunnen brengen. Je kunt de essentiële punten van je bedrijf of product uitlichten en key-words & USP’s highlighten. Daarnaast is het ook een handig naslagwerk om tijdens je verkoopgesprek op terug te vallen!

Meer lezen?

Lekker aan het lezen? Dit was deel 1 van deze blog; klik hier om naar deel 2 te gaan en lekker verder te lezen! Heb je vragen of kunnen we iets voor je betekenen? Neem gerust even contact op via de e-mail, telefonisch of via de live-chat rechtsonder in het scherm. 

Delen:

Twitter
Facebook
LinkedIn

Let's get social!

Populaire
blogs

Up 2 date
blijven?

Schrijf je in voor onze 4-jaarlijkse nieuwsbrief (fijn he, geen spam elke dag) en blijf op de hoogte van tof nieuws!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *